søndag 29. juli 2012

Markus Alexander


Denne mannen har lært meg noe som jeg innser i større og større grad er det viktigste i mitt virke som terapeut; å arbeide med det vakre sammen med pasienten er det som er viktigst.
Å skape en skjønnhetsopplevelse for pasienten er som å spikre pasienten fast til livet. JEg glemmer aldri denne lille mannen sa; " Julie, NEVER work with the problems! Just the beauty!" Det var som om ordene lyste mot meg. Jeg skjønte ikke riktigheten av dem da de ble sagt, men jeg skjønner det i stadig større grad. JEg vil takke han for den innsikten, og jeg beundrer hans innsikt.

Psykiatrieske pasienter oppfordres til å arbeide med sin smerte, til å grave i det vonde. Først da sees de på som villige til å arbeide med seg selv. Hvordan skal disse menneskene kunne grave seg enda dypere ned i det vonde de kjenner på nesten hele tiden uten å kjenne til et vakkert og trygt sjelelig hvilested? Jeg er svært glad for å tilhøre et fagmiljø der denne mannen er sentral. Hans innsikt har vist meg mange nye inngangsporter til arbeid med mennesker.

http://www.worldartsorg.net/people

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar