onsdag 22. august 2012

Kommer de og tar meg?


Jeg tok de første skrittene ut av bussen. Bakom meg smalt døra igjen. Der inne satt fortsatt mannen med en for liten uniform. Det var bussjåføren. Ellers var bussen tom for mennesker. Men en lyserød varme lå igjen der inne. Den kjørte vekk nå. Her ute på gaten sendte Gud ned drikkevarer til alle de som ikke var tørste. På asfalten var det store mørke fregner over det ganske hele. Og DER fikk jeg en fregne i hodet. Og så enda en. Våte kalde plask.
Jeg så meg rundt. Og der borte så jeg, foreløpig et godt stykke unna meg, en løpende horde komme. Den beveget seg ganske fort og jeg hørte også det suste i det fjerne. Løp Julie, sa jeg, LØP! Det var som en tykk løpende gardin av vann komme fossende mot meg. JAvisst skulle jeg løpe. Full fart nå, på gress, på grus, oppover bakker og nedover og sååå inn i skogen. Da senket jeg tempoet noe for der kunne jeg jo gjemme meg under et tre om regnet fant meg. Videre bar det. Jeg kom brasende ut av skogen og hunder bjeffet og varselt. De trodde vel det var noe alvorlig galt.
Jeg REV opp døren til huset og pustet lettet ut, hilste på glade hunder og forsikret dem om at jeg fortsatt hadde ting nogenlunde under kontroll.
OG SÅ kom regnet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar