mandag 19. mai 2014

Hans Kongelige Høyhet Ingvar Ambjørnsen Del 1

Ingvar Ambjørnsen sier at han ikke har gjort noe annet i sitt liv hittil enn å skrive. Med den produksjonen av bøker han har holdt gående i så mange år, må det jo langt på vei være sant også. Likevel må jeg si jeg er imponert. Å holde et så høyt tempo som ikke går utover språklig kvalitet og karakteroppbygging er det ikke mange som gjør etter han.
Jeg oppdaget først hvite niggere omtrent da den kom ut i 1986. Det var det råeste og tetteste språket jeg noen gang hadde sett i norsk språkdrakt. Morsomt, rått og deilig. Jeg slukte boka. Deretter leste jeg 23-salen. Like imponert ble jeg da.
I disse dager kommer "Ut av tiden" - bok nr 2 i noe som Ambjørnsen selv har sagt at skal være en del av en serie på 6-8 bøker. Og jeg har ikke en gang lest den første. Til min store glede skjønte jeg plutselig her at nå har jeg mulighet til å hygge meg med et deilig Ambjørnsensk persongalleri i flere år fremover. Å du store så glad jeg ble! Så jeg starter nå først med "Natten drømmer om dagen"
Det skal bli veldig bra! Innspill angående Ingvar Ambjørnsen kommer seinere her på bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar