fredag 16. mai 2014

Et dikt om tilgivelse

FORGJEVES

langs et bånd til
en gusten hendelse
blir en drøm et sted uten adkomst
i det askedekte ansiktet
med vårlige øyne
vokser kraften bak
troen på at adkomsten finnes
og at håpets klare konturer lurer
bak dets tidvise formløshet

jeg var en ramme for ditt indre spenningsfelt og en venn av jordens larver på vei på usynlige føtter
du delte usynlige diamanter med mennesker du ikke så
jeg tonsatte etter beste evne

tanken gikk frem og tilbake
mellom meg og den gustne hendelsen
jeg kastet blomsterfrø langs veien
- skulle jo gå der så mye
magi løftet blomster ut av frøet og
veistrekningen ble enklere å tilbakelegge
da det ble høst
og blomstene døde møttes din og min hånd
og jeg oppdaget mitt eget fangenskap knyttet
til ditt fangenskap i det jeg gikk videre
i frihet
og hva vet vel jeg om
hva som er forgjeves



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar