lørdag 5. mai 2012

Konfirmant

Konfirmasjon. En litt snodig ting. Da jeg selv var ung var jeg en svoren ateist som var på leting etter bevis for at Gud ikke finnes. Jeg kom til slutt til at det å lese så mye i Bibelen som jeg gjorde av slike grunner var en smule merkelig. Begynte derfor å se på det og en del annet litt annerledes.
Da jeg skulle konfirmeres undersøkte jeg muligheten av å kunne konfirmere meg gjennom human-etisk forbund. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte dra fra Mysen til Oslo for å kunne følge et humanetisk opplegg. Det ble derfor ikke noe av.
Nå over 30 år etter dette, er det store mengder konfirmanter som konfirmerer seg borgerlig i vårt område og mange av våre landsmenn og kvinner fører også inn mange for oss nye overgangsritualer.
Min datter skal konfirmere seg i statskirken og det er også fint.
Synes det er fint å se mangfoldet blant ungdom i dag. Det sies at det er så trangt blant unge i dag med så lite takhøyde. Jeg vet ikke jeg....synes ungdom er flinke fordi de tross alt har ufattelig mye mer å ta stilling til nå enn hva de hadde tidligere.
Synes vi har flott ungdom!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar