lørdag 15. desember 2012

Kjøttkaker, julepølse, pinnekjøtt, ribbe.....tradisjon, vane, julestemningfremkaller, noe vi bare må?

Er alt dette egentlig så veldig godt? Fett og svømmende, lukter godt gjør egentlig ganske mye av det, men smaker det godt?
Da jeg var barn pleide jeg å stå opp til lukt av kokt ribbe. Den lukten var viktig for min opplevrelse av jul. I etterkant skulle den stekes. Ribba tilberedt på denne måten er veldig godt, men er det den helt store opplevelsen?
I år har to av mine barnønsket at vi skal spise pinnekjøtt, røkt, julaften fordi det er noe av det beste de vet. Eldste barn er vegetarianer, så hun må få noe annet. Noen som har et forslag til noe ekstra godt til henne? Vil jo gjerne bidra til hennes juletradisjoner også.

Hva er en tradisjon egentlig? Hva er den der for? Og hvor lenge skal den være der om den ikke dekker andre behov enn å være der fordi det alltid har vært akkurat sånn?

Vi skal altså spise pinnekjøtt i år og jeg synes det er en fin greie. Det innebærer ikke tradisjon for oss, men jeg er helt klar for at det kan bli det. Julen kan fort bli et sammensurium av ting man er nødt til å gjennomføre. Et slags asrbeidsløp for å kjøre gjennom det som julen til det den skal være. Har på ingen måte tenkt at det skal bli sånn i år. Har helt klart bestemt meg for at jeg hver dag i julen skal gjøre noe som gjør akkurat DEN dagen til det lille ekstra. Det burde man jo gjøre året rundt egentlig. <3
Men altså julaftens på formiddagen kjører vi tradisjonen tro mølje, opprinnelige min mors barndom i Trømborg i Østfold. Dette til lunch. Julemiddagen blir pinnekjøtt for oss som er vegetarianere, noe annet som ikke enda er helt bestemt til den besøkende hos oss som spiser vegetarisk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar