torsdag 6. desember 2012

KULDE

Det er vinter og det er kaldt. Jeg titter ut og ser lys og renhet. Jeg vet at luften er lett å puste i og at kulde gir en slags oppfriskning for oss mennesker.
Men når det er sagt lurer jeg på om ikke jeg burde ha havnet i en annen kultur med et annet klima. Uansett hvor mye jeg kler på meg, uansett hvor vakkert kulda er og uansett hvor fin lufta jeg puster inn er, knyter jeg meg sammen. Lag på lag med ull hjelper meg lite. Merkelige greier ikke sant?
Men i litt større sammenheng lurer jeg på om frost og evne til å tåle kulde også er ganske psykologisk betinget. Når jeg er kjempeglad fryser jeg mindre enn når jeg er trist. Er det sånn for alle? Ikke vet jeg. :-) Så hvordan kan jeg hjelpe meg selv med at jeg får mindre energitap i alle typer humør? For en ting er at det ikke er mulig å komme bort fra at 15 blå er kaldt. Men 7 blå en vanlig dag behøver egentlig ikke være særlig kaldt....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar