lørdag 10. november 2012

PSYKOSER



Hallusinasjoner, vrangforestillinger og tankeforstyrrelser er viktige bestandeler i en psykotisk tilstand. I dette ligger tap av kontakt med virkeligheten. MEn hva er virkeligheten? For å ha det bra i en sosial setting, og vi mennesker er tross alt sosiale vesener, tror jeg vi må ha en slags formening om hva som er en nogenlunde felles virkelighet, en virkelighetsoppfatning som vi nogenlunde kan enes om er viktig for at et mennesket skal kunne føle seg som del av et sosialt system. Men er det så viktig for en psykisk helse om en person ser eller hører noe litt ekstra i tillegg til denne verden som vi enes om? Jeg tror ikke det. Så lenge denne opplevelser ikke skaper redsel, utrygghet av noen sort, er det min klare opplevelse at ekstrasensoriske opplevelser bare er krydder i tilværelsen. Og det betyr IKKE at jeg ikke forstår at mennesker med psykotisk fungering kan ha et stort lidelsestrykk. Men hva vil en psykose kommunisere? Jeg tror at den psykostiske tilstanden forteller om like mye forskjellig som det finnes antall mennesker som sliter med psykoser. Men likevel er det et tankekors at psykoser i enkelte andre deler av vår store verden sees på med stor ærefrykt. Disse menneskene blir ansett for å være i nærmere kontakt med Gud. Hod oss snakker vi sykdom. Hva om ingen av delene er rett? Eller rettere sagt er det lite hensiktsmessig å snakke om rett og galt, sykt og frisk, normalt og unormalt. Jeg liker mye bedre å snakke om at vi mennesker har et sett av metoder å strukturere og håndtere verden på og dette kan for enkelte innbefatte noe som vi andre kan definere som psykostisk fungering.
For kanskje bare 20 år siden var det en kraftig "dom" å få f eks en schizofrenidiagnose. Det var en diagnose som pasienter fikk beskjed om at de måtte leve med, kanskje at de ikke kunne regne med å få noen utdannelse eller å kunne være i en vanlig jobb. Nå blir stadig flere friske av sine schizofrenier og de kan absolutt regne med å kunne delta i samfunnet. Synes det er så flott! Hva om nye 20 år? Hva da med tanker rundt psykoseproblematikk og hva dette egentlig er for noe? Kanskje får jeg det med meg. Håper det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar