lørdag 24. november 2012

Moa og jeg på søndagstur i barndommen min


Jeg gikk meg en tur i barndommen min
for i dag skulle barndommen min
få gjester

jeg hadde tatt med meg
brede pensler til
sterke farger
og latter på boks

tilbake i barndommen min
så jeg på de sure menneskene
og gliste bredt når jeg malte
store smil på ansiktene deres

Jeg sprayet latter i de stilleste krokene
slik at støvet virvlet opp
og plutselig regnet det oppover

Moa var også med
Moa med de sorte støvlene og
med øyne som visste hvordan
hun skulle berøre sorgen
slik at den humret fordi det kilte
Moa med englevinger
og utslått silkehår
Moa med et helt sirkus
i hjertet

Moa og jeg svevde rundt
i barndommen min
og malte sterke farger
på de gråe dagene
og vi slapp ut store fugler
som reiste rundt
og lagde fuglesus
i luften.
Lenge svevde vi
helt til mørket kom

Hjemme igjen i hverdagen
satt Moa og jeg
i gresset og hørte på
sirkusets kjenningsmelodi
Den hadde flyttet inn i
rommet der erindringen
om barndommen bor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar