onsdag 4. april 2012

Dyr i psykiatrien



Etter mange års arbeid i psykiatrien, har jeg mange ganger sett at selv svært syke mennesker, og kanskje spesielt akkurat de svært syke, har stor nytte av dyr i behandlingen. JEg har sett katter tuslende inn og ut av avdelinger og mennesker som kanskje ikke våger så mye annet enn å ivareta det lille dyret, våger iallefall akkurat det. Det gir en mestringsfølelse.
Har sett hunder med stor trygghet og selvfølgelighet tusle rundt blant utagerende mennesker. De kan være nær og gi pasienten noe som det kanskje i en gitt situasjon ville vært umulig for en tobent å klare. Den syke har kanskje blitt skuffet så mange ganger av tobente at det ikke lar seg gjøre å slippe dem nær akkurat da.....men en hund....et hundehode opp i fanget og ei våt snute som forsiktig snuser......det kan de kanskje motta.

Må bare si at jeg vet veldig godt at det ikke er alle dyr som passer til et slikt liv. Ikke alle hunder, ikke alle katter. Enkelte hunder ville ha blitt stresset, andre ville ha utnyttet situasjonen. Men jeg har sett nok av at dyr kan formidle ting som ikke ord kan formidle til at jeg er helt sikker på at dette burde vært brukt i mye større grad. Menneskers møter med dyr kan i heldige situasjoner være omsorg på høyt plan, og i mange sammenhenger et godt alternativ til medisinering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar