tirsdag 3. april 2012

HANDLETUR

jeg har vært en tur ute i verden i dag
der hvor trafikken kjører kniver i stillheten
og menneskene tramper på de fine sporene som
fugleføttene har laget
mine menneskeføtter løp i takt med mine raske hjerteslag
og vesker og bæreposer flagret
like lite likt sommerfuglvinger
som flagrende plastposer pleier å være

et stivt "hei" her og et enda stivere "hei" der
ja, sier du det, ja
jo takk, bare bra
nei, det var da fint
takk for hjelpen
"velkommen igjen".....jo takk!!...........

tempo høyere og høyere

nei, er det deg, så hyggelig!
ja, god jul!
god helg!
god ettermiddag!
gratulerer!
god lunch!
lykke til!

den forlatte stillheten
puster ikke

da jeg endelig nådde døra
til det som heter hjemme
reiv jeg den opp
og raste inn....
snublet i en kasse med
tegnesaker
Og inn i mitt hjem kom jeg
med hodet først denne gangen
forandring fryder har vi hørt

der lå jeg
min lange kropp
strakte seg over halve gulvet
mens 5 kalde snuter
hilste meg velkommen
og jeg kjente endelig roen
reise rundt i kroppen min
borte var trafikken og de
trampende føttene
hjertet mitt arbeidet
ganske rolig
i tillegg vokste et dikt frem
i tankene



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar