tirsdag 3. april 2012

Betalt vennskap - ensomhet


"Jeg setter stor pris på å samtale med deg, men det svir at du har betalt for det"
"Mine eneste menneskelige relasjoner er til helsepersonell som har betalt for å være i relasjon til meg"
"Jeg ser alltid sånn frem til at du kommer. Du er det eneste jeg har"

Listen av slike kommentarer kunne ha vært lang. Det finnes mange ensomme mennesker. Mennesker som ikke er i stand til å knytte kontakter til folk, pga angst eller annet. Vi lever i en av verdens rikeste land, og samtidig er det slik at for mange av oss handler vårt arbeid om delvis å daglig kjenne på mange menneskers bunnløse ensomhet. Denne ensomheten ligger i alle deler av samfunnet og i alle alderstrinn. Om vi bare kunne tenke litt på hvor lite som skal til for å gjøre livet LITT bedre for disse ensomhetsbelastede menneskene.
To setninger i tillegg til det vanlige "hei" til den naboen som vi har sett at aldri har besøk.
En liten kommentar nå og da til jenta som så ofte står alene i skolegården.
Eksemplene kunne vært mange, men det skal de ikke være her. Jeg vil bare kaste lys over at det bittelille betyr så uendelig mye for enkelte. Og dette bittelille klarer vi alle sammen. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar